čtvrtek 28. května 2015

Kniha Rozbor filmu je venku!

Mám to potěšení vám oznámit, že po mnoha měsících práce se oficiálního vydání konečně dočkala moje kniha Rozbor filmu, která je tak trochu shrnutím určité větvě mé badatelské a pedagogické činnosti za posledních deset let.

Jak čtenáři tohoto blogu dobře vědí, během těchto let jsem napsal spousty analytických textů o filmech, odpřednášel mnohem víc hodin a přečetl ještě nesrovnatelně větší počet stran o filmovém stylu, vyprávění a historii. Věřím, že tyto zkušenosti se mi podařilo vtělit v podobě vlastní poetiky fikce do knihy, jež je jak analytická, tak o analýze. Když se koukám na ČSFD, fanouškovské stránky o filmech, internetová fóra, hemžení na fanouškovských conech nebo poslouchám diskuze po hospodách či kavárnách, rozbory filmů zkrátka shledávám nedílnou součástí každodennosti lidí, kteří mají k filmům vztah nad rámec líbilo se mi/nelíbilo se mi - a to bez ohledu na fakt, nakolik je takový rozbor formalizovaný a pojmově zakotvený.

Svou knihu jsem napsal z čisté lásky k filmům a radosti plynoucí z jejich rozebírání, kdy je jako taková určena opět lidem, kteří podobnou lásku k filmu i potěšení plynoucí z jeho analýzy sdílí. Nemá proto být jen srozumitelným průvodcem pro studenty filmu nebo zdrojem inspirace pro budoucí filmaře, ale pevně věřím, že osloví i širší okruh ctitelů filmu jako umělecké formy. Ostatně její součást tvoří doslova stovky analytických příkladů i množství rozsáhlejších textů, které jsou napsány co nejsrozumitelněji a zároveň mají co nejúčinněji rozvíjet uspořádání výkladu. Více se ostatně můžete dočíst ve zveřejněném úvodu ke knize, a tak nebudu opakovat, co jsem již jinými slovy napsal v něm.

Rozbor filmu vydalo moje domovské univerzitní nakladatelství (MuniPRESS) v precizní grafické úpravě Pavla Křepely a s nádhernou obálkou Andrey Staškové. Není vyloučeno, že na knihu časem narazíte i ve vašich knihkupectvích, ale abych nejistotě předešel, domluvil jsem se na exkluzivní distribuci. Jinak řečeno, v knihkupectví Skleněná louka, které najdete hned v centru města Brna na Kounicově 23 (naproti dominantě hotelu Continental, pár minut cesty od České i od budov Filozofické fakulty a Fakulty sociálních studií) by měla být má kniha neustále k dispozici, případně velmi rychle doobjednatelná. Pokud nejste z Brna či chcete knihu o něco levněji (310,- namísto 350,-), doporučuji objednat si ji on-line na internetových stránkách knihkupectví

Podle dosavadních ohlasů věřím, že kniha by se mohla líbit i vám a snad jsem ji nepsal zbytečně.

Radomír D. Kokeš: ROZBOR FILMU
Brno: MuniPRESS, 2015, 264 stran, 230 fotografií, doporučená prodejní cena 350,- Kč, ISBN 978-80-210-7756-0.
Proč se vlastně zabývat analýzou filmu? Tato kniha vychází z předpokladu, že schopnost porozumět filmové výstavbě zásadně posiluje rovněž každodenní diváckou zkušenost. Cílem Rozboru filmu přitom není na zvídavé analytické otázky jen odpovídat, ale naučit se je i klást. Názornost výkladu posilují stovky konkrétních příkladů i řada zevrubnějších rozborů známých i méně známých filmových děl, jako jsou třeba Tenkrát na Západě (1968), Král Šumavy (1959), Krvavá neděle (2002), Kdo chce zabít Jessii? (1966) nebo Titanic (1997). Díky srozumitelnosti a zároveň komplexnosti je kniha určena širokému okruhu čtenářů: od milovníků kinematografie přes začínající filmaře až k uchazečům o studium uměnovědných oborů a filmových studií.